Monday 6 February 2012

preparation untuk Maulidur Rasul

Maulidur Rasul untuk tahun ni jatuh pada 5 Februari 2012 & sambutan di kampung Tabuan seperti biasa untuk hari tersebut... tapi perarakan yang telah dianjurkan oleh Surau Tabuan Dani berlangsung pada 6 Februari 2012. 

Bukannya apa, biasanya kita sebagai manusia lebih-lebih lagi remaja mudah lupa untuk meraikan hari kebesaran ini... malah, aku sendiri pun xtau nak prepare apa untuk sambut selain selawat dan salam ke atas nabi junjungan kita, Nabi Muhammad saw.. Alhamdulillah, kebetulan berjumpa dengan pak cik ku (Razak bin Paie aka Pak Jak) semasa menunggu anak saudaraku tamat pembelajaran di sekolah pada hari Jumaat 2 minggu lepas, kami sempat bersembang-sembang... pada masa itu lah, Pak Jak minta aku tolong buatkan spanduk untuk perarakan maulidur rasul yang akan berlangsung 6 Februari 2012... disebabkan minat yang tinggi, tambahan pula, aku pun xtau nak buat apa masa ni, so, aku terus setuju..

Hari Pertama (3 Februari 2012)

tulisan tema maulidur rasul via pen 'persefahaman asas perpaduan ummah'

kain rentang untuk spanduk... 2 jam untuk siapkan lakaran yang xseberapa jelas...
lokasi: ruang tamu

tulisan majlis sambutan maulidur rasul yang mengambil masa selama 4 jam untuk siapkan...
lokasi: ruang tamu

lukisan kaabah yang mengambil masa selama 4 jam jugak untuk siapkan setelah puas mencari maklumat di internet... pukul 4 pagi masih lagi macam ni...
lokasi: dalam bilik


Hari Kedua (4 Februari 2012)

baru nak masukkan tema... mula balik pukul 7 pagi sampi pukul 11 pagi....
lokasi: ruang tamu


Alhamdulillah... pukul 11 malam baru siap segalanya...
lokasi: ruang tamu


spanduk perarakan maulidur rasul untuk Tabika Kemas, Kampung Tabuan Cemerlang...

Apa yang penting, aku bersyukur dengan cara ini, aku dapat mengingati & menyambut hari keputeraan Nabi Muhammad saw.. 

No comments:

Post a Comment